Recenze na referáty-2

Kristína Fajtlová
název knihy: Čachtická paní- Krvavý polibek
autor: Martin Jaroš
žánr: historický román
úroveň: ****/*****
Můj názor:
Do knížky jsem se hned začetla. Knížku mi doporučila mama a já bych jí doporučila těm , kterým nevadí historickým román a trochu víc krve. Na knížce mně zaujal už sám název a také napínavý příběh od první až do úplně poslední stránky.
O knize:
Děj se odehrává na Čachtickém panství, kde žije Alžběta Báthory a její manžel František. František je proslulý a obávaný bojovník, ale také známý sukničkář. Alžběta pocházející z rodu Báthoryových, kteří jak se říká mají ''zkaženou krev'', je sadistická a žárlivá. Alžběta má zálibu v kouzlech a nesmrtelnosti. Krásná Čachtická paní (neboli Alžběta Báthory) che zůstat nesmrtelná a navždy krásná. Její záliba a žárlivost, vůči Františkovi , učiní z ní ''zrůdu'' , která mučí mladé dívky, kvůli jejich mladé a neposkvrněné krvi. A jak to sní dopadlo..?

Jméno:  Martin Kurz

Název: 1984

Autor: George Orwell

Žánr: antiutopie

Hodnocení: *****/*****

Úroveň: ****/*****

O knize

Na Zemi existují  tři totalitní superstáty Oceánie, Eurasie a Eastasie. Winston Smith žije v Londýně, který je součástí státu Oceánie. V Oceánii vládne Strana v čele s Velkým bratrem.  Vládne zde nesmírná totalita lidé jsou rozděleni na členy Strany a proletariát a to členové Strany jsou rozděleni na vnější a vnitřní stranu.  Členové strany jsou sledováni a odposloucháváni pomocí obrazovek, které musí mít každý člen strany v bytě.  Jen Winston má obrazovku nešikovně posazenou tak že jeden malý výklenek není sledován obrazovkou. Ideologie v Oceánii se nazývá Angsoc, který hlásá tři hesla VÁLKA  JE MÍR,SVOBODA JE OTROCTVÍ A NEVĚDOMOST JE SÍLA. Jazykem je  zde newspeak což nová verze spisovné angličtiny (oldspeak). Ti co jsou proti ideologii strany se nazývají ideozločinci a ty zatýká policie, která se jmenuje Ideopolicie. Winston Smith je 39 letý člen vnější strany, pracuje na Ministerstvu pravdy  v oddělení záznamů, které de zabývá falšováním minulosti . Ale Winston nevěří  ideologii strany v podstatě je to ideozločinec, který svou protiideologii zatím neukazuje na veřejnosti.  Jak to s ním asi dopadne?

Můj názor

Kniha je perfektně propracovaná. Autor touto knihou poukazuje na komunismus ve východní  Evropě, samozřejmě se mnohem větší nadsazeností, ale je to přímá reakce na něj. Kniha se mi moc líbila jak již svou propracovaností , tak i zajímavostí. Je trochu náročná na pochopení, ale doporučil bych ji každému koho trochu toto zajímá.

Jméno: Eliška Beranová

Název: Pan Kaplan má stále třídu rád

Autor: Leo Rosten

Úroveň: ***

Žánr: humoristický román

O knize: Do začátečnické třídy večerní školy, kterou učí profesor Parkhill, chodí zhruba 30 žáků. Jedním ze žáků je také pan Hyman Kaplan, o němž vlastně celá kniha vypráví. Sedává vždy v první lavici uprostřed a nikdy nechodí pozdě. Do studia se pouští s takovou chutí a nasazením, jaké profesor snad nikdy neviděl. Jenomže přes všechnu tu snahu se jeho studijní výsledky moc nelepší. Občas má pan profesor pocit, že se snad snaží vymyslet úplně nový jazyk či co. K tabuli vždy chodí s patřičným "náčením" a když mu spolužáci opravují chyby, "krauluje" jim, jak "pokrokávají" ve studiu.

Názor: Kniha je vtipná a zábavná, ale když se dočtete tak do poloviny, začne vám připadat už trochu nudná. Je to totiž vlastně pořád o jednom a tom samém, takže se nedá číst celá najednou a je lepší prokládat ji jinou knihou. Všichni určitě z vlastní zkušenosti víme, jak zajímavě občas dokážeme zkomolit náš jazyk, takže je jasně, že kniha založena na zkomoleninách cizinců může být stejně zábavná.

Jméno: Kryštof Tesař

Název knihy: Silmarillion

Autor: J.R.R.Tolkien

Žánr: Fantasy

O knize: Silmarillion je jedna z nejznámějších knih od britského spisovatele J.R.R.Tolkiena. Je předchůdcem Pána prstenů a Hobita. Je zaměřená na založení světa Eä a na seznámení se všemi "bohy". Bytosti, které na tomto světě žily, se nazývaly Arda. Nejmocnější se jmenovaly Valar a méně mocní Maiar. Na Eä také žili elfové, lidé a trpaslíci. Mocný Valar Melkor zatoužil být vládcem celé této země. Jednoho dne elf Fëanor vyrobil klenoty silmarilly. Silmarilly byly velmi mocné, a proto je Melkor Fëanorovi ukradl. Fëanor se rozhodl, že si klenoty vydobyje zpět, a tak začala válka mezi elfy a Melkorem.

Můj názor: Kniha se mi líbila, ale je v ní obsaženo velké množství jmen všech postav. Kvůli tomu si některé části musíte přečíst znovu, abyste porozuměli ději.

Jméno: Kryštof Tesař

Název: Lituji, minuli jsme přistávací dráhu

Autor: Antje Blindaová

Stephan Orth

Žánr: povídky

O knize: Cestující letadlem se podíleli o své nejhorší a nejzábavnější zážitky a nejlepší příspěvky byly zveřejněny. Kniha je o létání a o všem, co s ním souvisí. Kdo si knihu přečte, ten se určitě pobaví, ale leckdy je i rád, že nebyl na palubě letadla. Jsou zde zaznamenány různé humorné příhody, které se odehrávaly na palubě. Kniha je rozdělena na několik částí, od startu až po přistání a velmi dobře se v ní člověk orientuje.

Můj názor: Kniha se mi moc líbila po stránce humorné, ale i po stránce snadného a rychlého čtení. Určitě bych ji doporučil všem, kteří nemají rádi létání. Až si tuto knihu přečtete, tak se určitě budete bát nasednout do letadla.

Novák Matouš

Název: Hodiny

Autor: Agatha Christie

Žánr: detektivka

Úroveň: ****/*****

Hodnocení: ****/*****

O KNIZE:

Příběh se odehrává ve Wibraham Crescent, kde vše začne tím, když stenografka Sheila Webbová nalezne tělo neznámého muže v domě slepé slečny Pebmarshové, která si vyžádala konkrétně její služby, i když pro ni nikdy nepracovala. Z cela náhodou tudy prochází Colin Lamb, přítel Hercula Poirota, do kterého Sheila Webbová narazila, když v šoku utíkala z bytu slečny Pebmarhové. Později přijíždí detektiv inspektor Hardcastl, kterého Colin zavolal.

Nedokážou však vyřešit záhadu se čtvery hodinami, jenž ukazovaly čas 16:13, tedy skoro o hodinu více. Záhadou také zůstává, kdo je ten mrtví muž, který měl u sebe pouze falešné doklady. Záhadou to zůstane do té doby, než se do případu vloží Hercule Poirot...

NÁZOR:

Kniha je velice dobře zpracovaná a už od první stránky čtenáře baví. Příběh je korunován tím, když Hercule Poirot tvrdí, že se dá vyřešit případ z ''křesla'', aniž by se kdy setkal se svědky, nebo vyděl oběť. Knihu bych doporučil těm, co mají rádi detektivky a krimi, nebo těm, co si rádi přečtou knihu od dobrého a uznávaného spisovatele.

Jméno: David Jungwirth

Kniha: Alchymista

Autor: Paulo Coelho

Hodnocení: *****

Úroveň: **

Žánr: Dobrodružný román

O knize: Kniha vypráví o příběhu mladého Santiaga, pasáčka ovcí, kterému se zdál dvakrát tentýž sen o pokladu. Pokusil se nechat si sen vyložit, ale moc to nepomohlo. Záhadný vševědoucí stařík ho přiměje k prodeji svých ovcí za peníze, které mu umožní cestu do Afriky, kde má naplnit svůj Osobní příběh. Kraj, do kterého přijel, byl velmi záhadný. Postupně Santiago zažije nával událostí. Santiaga okrade neznámy muž. Santiago začne pracovat v čajovně, aby vydělal peníze a vrátil se domů. Už chybělo málo, ale něco Santiaga přinutilo svou námahu využít k pokračování v cestě. Santiago se dozví o Alchymistech, projde pouští a hledání pokladu může začít.

Můj názor: Kniha mi otevřela oči. Tato kniha je napsaná prostým slovem, které nezamotá hlavu. Kniha vás uklidní, děj je prostý, ale při tom záživný. Myslím si, že tato kniha osloví každého a každý si z ní něco vezme. Kniha obsahuje moudra a ponaučení z normálního života. Podobnou knihu jsem opravdu nikdy nečetl. Doporučil bych ji všem, kteří mají rádi obyčejné knihy na odreagování.

Jméno: Jan Riedl

Kniha: Říkali mi Leni

Autor: Zdeňka Bezděková

Žánr: historický, válečný román

Hodnocení: ****   (z pěti)

Úroveň: ****  (z pěti)

Doba: Děj knihy se odehrává v době druhé světové války.

O knize: Kniha je o malé holčičce jménem Leni Friewald. Leni žije s matkou, babičkou a bratrem ve městě Herndstad, Německo. Leni neví, že tato rodina není její vlastní, že je adoptovaná, protože to všichni před ní tají. Její nevlastní bratr Raul jí nemá rád, dělá jí naschvály. Nevlastní matka jí také nemá moc ráda. Jediný, kdo si s Leni hraje, povídá a pomáhá jí, je její nevlastní babička. Jednoho dne Leni úplnou náhodou vyleze na půdu pro panenku, ale najde tam i kufřík, který poznává a uvědomuje si, že jí patří. V kufříku je plno věcí, které jí připadají známé, na víku kufříku je nápis „MADE IN CZECHOSLOVAKIA“. Leni začínají napadat myšlenky, že snad nepatří do této rodiny. K Leni se poslední dobou nevlastní rodina nechová moc dobře a jakoby naznačovala, že tam nepatří. Jednou poslouchala nevlastní matku s babičkou, jak se v kuchyni baví a slyšela, jak říkají, že není jejich, ale nějaké Jarmily Sýkorové z Československa. Leni také dostane psaníčko, ve kterém je napsáno, že je to cizí harant a není z Německa. Leni je chytré děvče a začne pátrat a důkazů, že není z Německa, přibývá. Vedle v sousedství je taky jeden kluk, který není z Německa. Když se přišlo na to, že původem pochází z Československa, Američané zařídili jeho návrat domů. Leni si tedy řekla, že vyhledá Američana a všechno mu řekne. Poté se rychle rozvíjí děj, který má čtenáři přiblížit, zda se Leni dozvěděla pravdu o svém životě a jak to s ní dopadne. Dostane se do své rodné země a za svou maminkou?

Můj názor: Kniha se mi líbila, ale občas jsem se zamotal do děje, ale po druhém přečtení jsem už neměl problém. Kniha je čtivá, přečetl jsem ji velmi rychle. Doporučil bych ji všem, kdo mají rádi historii a nevadí jim přečíst si příběh založený na skutečné události.

Kazičasové

autor: Val Tylerová

žánr: fantasy

úroveň:**

moje hodnocení:***/*****

Oknize
V Greenwitchském parku v Anglii žijí Strážci času a Kazičasové. Strážci času se starají o čas. Jednou za 1000 let Strážci musí postavit nový chronometr, který určuje čas, kdyby se rozbil, tak by se čas zastavil. Kazičasové ukradnou nejdůležitější součástku chronometru Tikot. Povede se Strážcům získat Tikot dříve než se čas zastaví?
můj názor
Do této knihy jsem se začetl a měl jsem ji za několik dní přečtenou. Doporučil by jsem ji těm, co mají rádi fantasy.

Jméno: Ilona Jarošová
Kniha: Hra na smrt
Autor: David Almond
Žánr: román
Hodnocení: ****
Úroveň: ****/*****

Děj: Kit Watson je ve Stoneygate nový. Bydlí i s rodinou u dědy, který mu vypráví různé příběhy a zážitky ze života. Kit zjistí, že v dávné minulosti se stalo důlní neštěstí, které zabilo i jeho předka, který se jmenoval stejně jako on. Kit pozná kluka, který má podobnou historii. Jmenuje se John Askew. Askew je vůdce jedné party dětí, kteří se po škole schází ve starých dolech a hrají Hru na smrt. Je to hra, kde se vybere pomocí losu člověk, který stráví noc v dole a poté musí ostatním vyprávět zážitky. Jednou přijde na řadu i Kit, který upadne do stavu bezvědomí a ve snu se mu objevují děti, které zahynuly při důlním neštěstí.

Můj názor: Knihu jsem si chtěla přečíst už déle, protože jsem četla jinou knihu od tohoto autora a velice mě zaujala. Ani tato kniha nezklamala. Četla se mi rychle.

Jméno: Lukáš Vojta

Název knihy: Warcraft- Vládce klanů

Autor: Christie Golden

Úroveň: ****/*****

O knize: Knížka je o orkovi, jménem Thrall, neboli v řeči lidí také otrok. Thrall byl odmalička vychováván krutými lidskými pány, kterým šlo jen o to, aby si z něj udělali zbraň. Jako dítě vyhrával gladiátorské souboje bez jediné prohry, dostalo se mu vzdělání, o kterém by se i samotným lidem mohlo zdát. Jenže bohužel byl pořád jen otrok, a jako s otrokem se s ním zacházelo. Ale oheň v Thrallově srdci a jeho výchova ho předurčili k osudu, který on sám teprve začíná pomalu chápat - vymanit se z pout a znovuobjevit starobylé tradice své rasy. Thrallův útěk se ale nelíbí jeho pánovi, a tak je děj plný osvobozování zajatých zesláblých orků, kteří už se vzdali jakékoliv snahy k boji, a následné obnovení skoro zaniklé rasy.

Můj názor: Tato kniha se mi nelíbila jen proto, že je to Warcraft, ale proto, jak je napsaná a že autorka zanechala původní anglická jména hrdinů (např: Doomhammer není Kladivo zkázy, Vereesa Windrunner se obhájila před Větroběžkou, a Hellscream zůstal Hellscreamem a ne Peklořvounem). Vím, že v této třídě má hodně lidí rádo fantasy. Tímto bych ji chtěl doporučit všem milovníkům tohoto žánru a doufám, že vás tato kniha natchne tak, jako mě.

Jméno: Stanislav Hodina

Kniha:  Silmarillion

Autor: J. R. R. Tolkien

Hodnocení: ****

Úroveň: *****

O knize:

Kniha se skládá z dvou částí – Historie silmarillionů a vyprávění o druhém a třetím věku.

Silmarilliony

Děj začíná stvořením světa Eä a Ainur. Později Ainur zradí Melkor a hodlá ovládnout svět. Zbylí Ainur a Tulkas utvoří seskupení jménem Valar. Těch je celkem 7 - Manwë, Ulmo, Aulë, Oromë, Mandos, Lorien a Tulkas. Valar se rozhodnou chránit svět.  A tak začíná válka mezi Melkorem a Valar. Během této války Melkor ukradne silmarily Fëanorovi (elf, který je vytvořil). Fëanor se rozhodne silmarily získat zpět a v tomto úkolu mu hodlají pomoct elfové. A tak se elfové spojí s Valar. Povede se jim Melkora porazit?

Můj názor:

Kniha se mi líbila svou propracovaností i obsahem. Skvěle vypraví příběh, který se odehrává před Hobitem a Pánem prstenů. Na druhou stranu nevýhoda této knihy je velký obsah neznámých jmen, což způsobuje, že neustále musíte listovat v příběhu a rejstříku jmen.

Jméno: D​​avid Trojan
Kniha: Tak trochu úžasní
Autor: Dawn French
Žánr: Humoristický deník
Hodnocení knihy: ♦/
Náročnost knihy: ♦/
O knize:

Dora je 17letá dívka, toužící po slávě, uznání a piercingu. Nýbrž není sama se sebou spokojená, nemá sebedůvěru, a sama sobě se nelíbí. Její bratr Peter, kterému nikdo nesmí říct jinak než Oscar, po svém vzoru Oscaru Wildovi, je zženštilý homosexuál, který uhání jakéhokoliv chlapce s něžnými rysy a jakýkoliv hadřík z hebkého materiálu. Jedním z jeho obětí se stane i Noel, matčin kolega a pozdější milenec. Dora svou matku nenávidí. Její matka, Mo, je sice dětská psycholožka, ale sama o sobě si myslí, že dětem vůbec nerozumí. Dora se tajně přihlásí na konkurz do pěvecká soutěže. Na Facebooku [:fejsbuku] se seznámí s klukem, co si říká X-Man. V euforii, že se dostala na konkurz, od něj ráda přijme nabídku pomoci se zpěvem a domluví si tajnou schůzku v parku. Její otec (viz. níže) se to ale dozví a chce svoji dceru bránit. Do smluveného parku, kde má proběhnout schůzka, přijde místo Dory sám táta, a X-Mana, z kterého se vyklube mámin milenec Noel, zmlátí. Dora nakonec pochopí, že její rodiče ji mají doopravdy rádi.

Jak je kniha psána:

Kniha je psána jako 3 deníky, Mon, Dořin, a Oscarův. Svůj deník nevede poslední zbývající člen rodiny, otec, který má jen jeden zápisek, z osudného setkání s X-Manem.

Můj názor:

Tak trochu úžasní jsem dostal jako dárek k Vánocům. Knihu jsem si přečetl na popud kritiky naší paní profesorky, která nám úryvek knihy četla a nedoporučovala. Možná, že to bylo způsobeno pár sprostými pasážemi, které se v knize vyskytují a nejčastěji vzejdou z Dořina deníku. Já ale mohu knihu doporučit všem, kteří si rádi přečtou humoristickou knížku, a to tato kniha je, přes to nejede vlak. V pár pasážích mě sice deník Mo, kde si neustále stěžuje na svou postavu, unavoval, ale alespoň jsem se poté více těšil na jiné části.

Jméno: Jakub Imbera

Název knihy: Lovci orchidejí II. V pralesích Ecuadoru

Autor: František Flos

Žánr: Dobrodružný román

Hodnocení knihy: ****/*****

Úroveň čtení: **/*****

O knize:

Tato kniha je druhým pokračováním trilogie Lovci orchidejí. Díl se odehrává na území Kolumbie a v pralesích Ecuadoru. Na výpravu se vydali František Doležal, Jan Satrapa, Diego (adoptovaný chlapec z předchozího dílu) a Ernest Loupáček, kterého do výpravy zahrnou až později.

Tito dobrodruzi se vydali na lov orchidejí.V Kolumbijském přístavu je osloví muž, který chce jet s nimi. Když s nimi muž dojede až do Ecuadoru, vyklube se z něj revolucionář. Poté se dobrodruzi vydají na cestu. Postaví si dům, sbírají orchideje a loví zvěř, kterou jim tepelně upraví mistr Loupáček. Seznámí se zde s místními indiány, s nimiž si navzájem pomáhají. Jejich umírající náčelník svěří svou vnučku Li-lu do Janových rukou. Přežijí tuto náročnou cestu a přivezou své orchideje zpět do Evropy?

Názor: Tato kniha je velice napínavá. Vžijete se do děje a od knihy se nemůžete odtrhnout. Tato kniha není pouze o sbírání orchidejí ze stromu, ale také o dobrodružství hrdinů a jejich problémů. U této knihy se také zasmějete, ale něco vás i zamrzí. Tuto knihu bych doporučil těm, kteří mají rádi dobrodružné a napínavé děje.

Jméno: Vojtěch Sufčák

Kniha: Nikola Šuhaj Loupežník

Autor: Ivan Olbracht

Žánr: román

Hodnocení: ***/*****

O knize: Nikola s přítelem dezertoval z  vojenského pluku v Ďarmotech a nachází úkryt u staré čarodějnice. Ta je hodlá oženit se svými dcerami Vasjou a Jevkou. Dá jim vypít lektvar, který zajišťuje  nezranitelnost střelnou zbraní. Nikola ale miluje Eržiku, a tak utekl a vrátil se do své rodné Koločavy. Ale protože byl zběh, musel se ukrývat po lesích a v horách. Po válce se s Eržikou oženil, ale chudý  život jej vrátil zpátky do hor. Shromáždil kolem sebe skupinu chlapců, ke kterým patřil i jeho bratr Jura, a stal se zbojníkem, který bohatým bral a chudým dával. Lidé s touto zbojnickou skupinou sympatizovali a často jim v potížích pomáhali. Četníci se dlouho marně snažili Nikolu dopadnout a když ho jednou polapili, tak Eržika jednoho z nich podplatila a Nikola se opět dostal na svobodu. Jeho pronásledování bylo marné, všechny kulky se mu jako zázrakem vyhýbaly. Když ale Nikola zastřelil jednoho četníka, svého soka v lásce, byla na jeho hlavu vypsána odměna. Bratr Jura jej varoval před zradou přátel, Nikola však na jeho rady nedbal. Nakonec byli oba dva svými zrádnými kamarády ubiti sekyrou. Nikola však v srdcích lidí nezemřel, stal se pro ně symbolem svobody a touhy po spravedlnosti.

Kniha se mi líbila, i když skončila smutně. Zaujal mě hlavní hrdina, který byl velice statečný, pomáhal lidem a bojoval za svobodu a spravedlnost. Autor díla často vkládá legendy, propletené s reálnými příběhy a pohádkovými motivy. Knihu bych doporučil těm, kdo mají rádi napínavé příběhy, které jsou prolínány poutavým vylíčením magického kouzla přírody, krajiny hor a lesů. Do detailu je zde také popsán těžký život chudých lidí v Podkarpatské Rusi.